Kontinuirana edukacija nastavnika o važnosti otvorenih obrazovnih sadržaja nužna je za ostvarivanje njihove što veće zastupljenosti u obrazovnom procesu
(Zagreb, 7. ožujka 2024.) U Sveučilišnom računskom centru Sveučilišta u Zagrebu (Srce) održan je panel pod nazivom „Mogu li otvoreni obrazovni sadržaji unaprijediti kvalitetu nastave?“ kojim je Srce podržalo obilježavanje međunarodnog Tjedna otvorenog obrazovanja.
Prilikom otvaranja rasprave, pomoćnica ravnatelja Srca doc. dr. sc. Sandra Kučina Softić istaknula je usmjerenost Srca na otvorenost i to ne samo u visokom obrazovanju već i u znanosti. Srce izgradnjom otvorenih infrastruktura omogućava nastavnicima i znanstvenicima da u svom svakodnevnom radu implementiraju principe otvorenosti. Uz to Srce aktivno radi na promociji otvorenog obrazovanja kao i edukaciji nastavnika i upravljačkih struktura te poticanja otvorenosti u sustavu obrazovanja. Organizacijom ovog panela ponovno potvrđuje usmjerenost Srca na okupljanje predstavnika svoje zajednice kako bi zajedno raspravljali o otvorenosti i podizali svijest o važnosti otvorenog obrazovanja i otvorenih obrazovnih sadržaja.
U panel raspravi su uz panelistice prof. dr. sc. Mihaelu Banek Zoricu s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, mr. sc. Sandru Bezjak, pomoćnicu ravnateljice za visoko obrazovanje u Agenciji za znanost i visoko obrazovanje, doc. dr. sc. Maju Gligora Marković, zamjenicu predsjednika Povjerenstva za online učenje Sveučilišta u Rijeci s Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, prof. dr. sc. Renatu Mekovec, predsjednicu Povjerenstva za osiguranje kvalitete na Fakultetu organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu i dr. sc. Anu Tecilazić, prorektoricu za kvalitetu na Sveučilištu Algebra sudjelovali sudionici koji su događanje pratili uživo u Srcu te online.
Sudionici su se složili da je potrebno sustavno raditi na edukaciji nastavnika o otvorenim obrazovnim sadržajima, i na koji način oni mogu biti uključeni u nastavu kako bi se omogućila aktivna uloga studenata, osigurali kvalitetni nastavni sadržaji i što bolje iskustvo učenja studenata. Tijekom panela je naglašeno da je uloga upravljačkih struktura izuzetno važna pri osvješćivanju mogućnosti i važnosti otvorenog obrazovanja i osiguravanja kvalitete obrazovnog procesa. Osim znanstvenih postignuća, visokoškolske ustanove se isto tako mogu pohvaliti i s postignućima u nastavi otvorenim obrazovnim sadržajima. Proces osiguranja kvalitete nastave je u fokusu svih visokoškolskih ustanova, a uz model u kojem je student u središtu obrazovnog procesa te sve veću zastupljenost digitalnih tehnologija, važno je osigurati interaktivnost, kvalitetu i otvorenost. Svojom praksom korištenja otvorenih obrazovnih sadržaja te postavljanjem vlastitih materijala u otvoreni pristup gradimo obrazovno okruženje koje je transparentno, dostupnije, prilagođeno potrebama današnjih studenata i gradimo kulturu otvorenosti. Otvoreni obrazovni sadržaji uključeni su u kriterije za ocjenjivanje i akreditaciju online studija, ali je to tek prvi korak. Treba sustavno raditi na njihovom uvođenju u sve sfere visokog obrazovanja. Panelistice su se složile da je potrebno urediti regulativu i propise koji će jasno postaviti pravila u vezi otvorenih obrazovnih sadržaja, zatim je potrebno definirati modele financijskih poticaja i nagrađivanja za one nastavnike koji svoje nastavne materijale objavljuju u otvorenom pristupu te kontinuirano raditi na edukaciji u cilju uspostavljanja i njegovanja kulture otvorenosti. Otvoreno obrazovanje pomaže u modernizaciji visokoga obrazovanja s obzirom na to da se suvremeno otvoreno obrazovanje uglavnom postiže s pomoću digitalnih tehnologija. Primjena tehnologije u obrazovanju sama po sebi ne znači otvorenost obrazovnih materijala, ali može biti ključni čimbenik u ubrzanju tog procesa. Primjena tehnologije u obrazovanju, kao alata za unapređenje kvalitete procesa poučavanja i učenja, danas je nužna i kao takva slijedi tendencije obrazovanja u 21. stoljeću. U raspravi je zaključeno da je u cijelom tom procesu nastavnicima, ali i studentima uz podršku u obliku napredne infrastrukture, edukacija u korištenju digitalnih usluga i sustava koju im Srce pruža, potrebna i stručna podrška kako knjižničara i IT stručnjaka na ustanovi tako i ureda i povjerenstava za kvalitetu na ustanovama koji će voditi nastavnika prilikom izrade njihovih nastavnih sadržaja, korištenja otvorenih obrazovnih sadržaja, ali i njihovog objavljivanja otvorenom pristupu kako bi ih i drugi sudionici iz zajednice mogli koristiti, dorađivati ili omogućili unapređenje postojećih.
Snimka cijelog panela dostupna je na YouTube kanalu Srca.
O Tjednu otvorenog obrazovanja
Tjedan otvorenog obrazovanja globalna je inicijativa koja se organizira od 2012. godine s ciljem podizanja svijesti o važnosti otvorenog obrazovanja i njegovog utjecaja na suvremene načine učenja u cijelom svijetu. Srce u njoj aktivno sudjeluje već 10. godinu za redom. Srce već niz godina aktivno potiče sustavnu primjenu načela otvorenog obrazovanja, razvoj i primjenu otvorenih obrazovnih sadržaja i otvorenih obrazovnih praksi na ustanovama u sustavu visokog obrazovanja. Kao primjer i poticaj ostalima, obrazovni materijali Srca su javno objavljeni i u otvorenom pristupu. Srce također predvodi inicijative okupljanja zajednice kreatora otvorenih obrazovnih sadržaja, i otvorenog obrazovanja, sa željom da se studentima omogući najbolje i najkvalitetnije iskustvo učenja tijekom studija.
Press materijali
- Izvještajno priopćenje s Panela (DOCX, 170 KB)
- Izvještajno priopćenje s Panela (PDF, 402 KB)
- Fotografije za tisak (ZIP, 12.9 MB)
- Flickr galerija