Rezultati ankete o zadovoljstvu korisnika sustavom za e-učenje Merlin

20. 9. 2024.

Anketa o zadovoljstvu korisnika sustavom za e-učenje Merlin provedena je u ak. godini 2023./2024. te su u njoj sudjelovali nastavnici i studenti koji koriste sustav za e-učenje Srca Merlin. Provodi se periodički, a u ovoj je anketi sudjelovalo najviše nastavnika do sada. Anketa se sastoji od pitanja vezanih uz učestalost korištenja i funkcionalnosti sustava za e-učenje Merlin, stavove o osiguranoj podršci pri radu sa sustavom, o mogućnostima, korisnosti sustava i izgledu sustava te pitanjima vezanih uz iskustvo s online nastavom. Na kraju ankete sudionici su imali mogućnost ostavljanja komentara.

Prva anketa provedena je ak. godine 2015./2016., a druga ak. godine 2018./2019. U ovoj anketi, sudjelovala su 842 sudionika, od čega 631 student i 211 nastavnika s 10 hrvatskih sveučilišta i veleučilišta. Najveći broj sudionika dolazi sa Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilišta u Rijeci.

Sustav za e-učenje Merlin najveći je i najmoderniji sustav za e-učenje za potrebe ustanova u sustavu visokoga obrazovanja u RH. U ak. godini 2023./2024. na sustavu je otvoreno više od  34.000 e-kolegija, a sustavom se koristi više od 90.000 studenata i oko 12.000 nastavnika.

Prilagođen je konceptu digitalne pristupačnosti odnosno povećanju pristupačnosti što većemu broju studenata, posebice onih s invaliditetom. Među studentima koji su sudjelovali u anketi, njih 13,31 % izjasnilo se da je koristilo postavke za povećanje pristupačnosti  što je najveći postotak u odnosu na prijašnje dvije ankete. Aplikaciju Merlin Mobile, koristi 51 % studenata i 25 % nastavnika, što je veliki porast u odnosu na prethodnu anketu kada je svega 19 % studenata i 18 % nastavnika koristilo aplikaciju.

Nastavnici

Rezultati ankete pokazuju da je 74 % nastavnika zadovoljno mogućnostima sustava Merlin za potrebe nastave, 80 % njih smatra da Merlin doprinosi povećanju kvalitete kolegija, te 91 % njih namjera i dalje koristiti sustav. Komentirajući svoje iskustvo s online nastavom, 74 % njih smatra kako im je mogućnost korištenja sustava za e-učenje Merlin tijekom pandemije uvelike olakšalo održavanje nastave u tom razdoblju. Studenti su također zadovoljni mogućnostima sustava Merlin, naravno uzimajući u obzir da su njihova iskustva temeljena na e-kolegijima koje su dizajnirali nastavnici.

Nastavnici sustav Merlin koriste najviše za prezentaciju nastavnoga sadržaja i distribuciju nastavnoga materijala (97 %), zatim za slanje obavijesti o kolegiju i izvođenju nastave (94 %), te za komunikaciju sa studentima (82 %). U nešto manjoj mjeri sustav za e-učenje se koristi za vrednovanje i ocjenjivanje rada studenata (64 %) te pružanje povratne informacije studentima o njihovu napretku tijekom kolegija (44 %). Podaci se neznatno razlikuju u odnosu na prethodnu anketu provedenu prije pandemije (ak. godine 2018./2019). Nažalost, mogućnosti sustava za provođenje interaktivne nastave, formativnog vrednovanja, suradničkog učenja i slično, koriste se u manjoj mjeri, te se sustav često primjenjuje kao repozitorij nastavnih materijala.

Najkorišteniji resursi i aktivnosti sustava Merlin za potrebe nastave su Datoteka, Forum i Zadaća. Dobiveni rezultati ukazuju da dio nastavnika koristi sustav Merlin kao repozitorij gdje se nastavni materijali postavljaju prvenstveno kao datoteke (.pdf, .ppt, .doc) umjesto da se koriste resursi sustava kao što su Knjiga, Stranica, Lekcija koji omogućavaju interaktivnost sadržaja, ali i mogućnost praćenja napretka studenata na kolegiju.

Na osnovu ovih podataka i u usporedbe s prijašnjim anketama može se zaključiti da je u posljednjih osam godina (od prve provedene ankete) način provođenja nastave u velikoj mjeri ostao isti, te da su mnoge mogućnosti sustava za e-učenje Merlin pomoću kojih je moguće dizajnirati i provoditi nastavu uz pomoć digitalnih tehnologija i u online okruženju, ostale neiskorištene.

Iskustvo s online nastavom

Velika većina nastavnika (88 %) smatra se digitalno kompetentnima za primjenu e-učenja u nastavi u visokom obrazovanju, a potrebu za dodatnim stručnim usavršavanjem u suvremenim tehnologijama iskazalo je tek oko trećine nastavnika (38 %). Svoje znanje iz područja primjene tehnologija e-učenja smatraju dobrim (88 %). U nastavi većinom koriste nastavne materijale koje su sami izradili (82 %), dok samo dio nastavnika postavlja svoje materijale u otvoreni pristup (18 %). Svega trećina nastavnika (34 %) koristi nastavne materijale drugih autora koji su dostupni u otvorenom pristupu.

Velik broj nastavnika (74 %) smatra da im je mogućnost korištenja sustava Merlin tijekom pandemije uvelike olakšalo održavanje nastave, a 52 % njih smatra da su im podrška i dostupni materijali Centra za e-učenje Srca u tom razdoblju bili od velike koristi. Također, 61 % nastavnika se slaže da je podrška koju pruža Centar za e-učenje dostatna za savladavanje korištenja sustava Merlin, a 67 % njih slaže se da je Centar za e-učenje uvijek spreman pomoći.

Studenti

Studenti su se najviše koristili sustavom za e-učenje Merlin radi praćenja obavijesti o kolegiju i pristupa sadržaju e-kolegija (97 %), zatim radi predaje zadaća i seminarskih radova (86 %) te pregleda ocjena/bodova (70 %). Uz to, studentima je izuzetno važan pristup arhivi e-kolegija (89 %) jer im omogućava pristup e-kolegijima i njihovom sadržaju tijekom cijelog studija. 75 % studenata smatra da im sustav Merlin olakšava pristup nastavnim materijalima, a 79 % studenata se lako snalazi u sustavu i nije im potrebna podrška u radu.

Među dostupnim mogućnostima u sustavu za e-učenje Merlin studenti su u nastavi imali priliku najviše koristili mogućnost predaje zadaće kroz sustav (aktivnost Zadaća) 89 %, zatim ispunjavanje testa (aktivnost Test) 79 %, potom prijave na kolokvije, vježbe, seminare itd., (aktivnost Odabir) 52 % te ispunjavanje anketa (aktivnost Anketa) 50 %.

Iskustvo s online nastavom

Gotovo polovica studenata (49 %) koji su sudjelovali u anketi imala je dobro iskustvo s online nastavom tijekom pandemije. Svega 25 % studenata izjavilo je da želi isključivo učioničku nastavu, dok ostali studenti žele nastavu koja sadrži i online komponentu. Najviše studenata (27 %) izjasnilo se da želi nastavu koja se odvija do 40 % online. Vidljivo je i pozitivno stajalište prema provođenju vrednovanja online, odnosno u sustavu za e-učenje, kada je riječ o samoprovjeri znanja gdje većina studenata ima pozitivno mišljenje prema tome, a svega 14 % studenata preferira izvođenje testova u učionici. Malo više od tri četvrtine (77 %) studenata koji su sudjelovali u anketi ocijenilo je svoje znanje iz područja upotrebe tehnologija e-učenja u nastavi dobrim.

 

Komentari sudionika

Prikupili smo i velik broj komentara sudionika – i studenata i nastavnika, čak 87 % sudionika ostavilo je komentar, što nas jako veseli. Najveći dio komentara sadržavao je pohvale, a ostali komentari podijeljeni su na komentare o radu sa sustavom, dizajnu / organizaciji sučelja, komentare o aplikaciji Merlin Mobile, osvrt na nastavu nakon pandemije. Neki od komentara odmah su riješeni doradom sustava Merlin u tekućoj akademskoj godini, a ostali su ugrađeni u novu inačicu sustava za e-učenje Merlin za ak. godinu 2024./2025. Uz to, nove inačice sustava za e-učenje Merlin i aplikacije Merlin Mobile za akademsku godinu 2024./2025. također su riješile neke od problema navedenih u komentarima sudionika ankete.

Glavne dorade sustava nakon provedene ankete:

  • smanjen je broj koraka tijekom prijave u sustav tako da je uz prijavu putem eduGAIN-a dodana i izravna poveznica na prijavu putem AAI@EduHr na stranici portala Merlin čime se smanjuje broj koraka za prijavu u sustav
  • na traci s izbornicima dodan je padajući izbornik Moji e-kolegiji koji korisniku omogućuje brz pristup upisanim e-kolegijima bez obzira na kojoj se stranici u sustavu nalazi, a zamijenio je dosadašnju stranicu Moji e-kolegiji
  • dodana je i mogućnost prebacivanja sučelja na tamni način rada koja će znatno olakšati rad na sustavu tijekom noćnih sati, pogotovo korisnicima koji sustavu pristupaju putem web preglednika na mobilnim uređajima.

Dio komentara korisnika proizašao je iz njihova nepoznavanja rada sustava Merlin, što je ukazalo da  je potrebna  dodatna edukacija nastavnika. Centar za e-učenje Srca kontinuirano radi na edukaciji i usavršavanju nastavnika za rad sa sustavom Merlin kao i na implementaciji digitalnih tehnologija u nastavu. Nastavnicima su dostupni tečajevi uz vodstvo predavača (u učionici ili online) te online tečajevi za samostalno pohađanje kao i radionice. Uz to, Centar za e-učenje pripremio je priručnike, brze pomoći i animacije, a redovito održava i konzultacije s nastavnicima.

Važan segment u radu Centra za e-učenje jest podrška korisnicima. Zadovoljstvo korisnika i prilagodba sustava potrebama i nastavnika i studenata temelj je svih izmjena napravljenih na sustavu Merlin. Anketa o zadovoljstvu korisnika sustavom pokazala je potrebu za određenim izmjenama te su slijedom toga napravljene dorade sučelja sustava. Centar kontinuirano radi na pružanju kvalitetne podrške svojim korisnicima i u radu s tehnologijama e-učenja koje Centar održava i u implementaciji novih tehnologija u obrazovni proces stoga ćemo i dalje nastaviti periodično provoditi ankete kako bismo dobili povratne informacije naših korisnika.